Nu te lezen in Europoort Kringen: 'Voorspellend onderhoud begint bij inkoop'

voorspellend-onderhoud-VDEVS

In Europoort Kringen vertellen broers Hans van der Ende en Theo van der Ende over de werking van voorspellend onderhoud en andere baanbrekende innovaties. Lees het volledige artikel hieronder. 

"Een continu soepel proces met optimaal presterend equipment en minimale downtime. Het is de droom van iedere asset owner en -manager. Was de realiteit ook maar zo mooi. Hoewel, je kunt er tegenwoordig aardig dichtbij komen dankzij predictive maintenance en nog een paar andere cruciale factoren.

Tekst: Kim de Booij

Predictive maintenance met sensoren, data en slimme software, is het innovatief? Ja, maar tegelijkertijd was Van der Ende Valve Services twintig jaar geleden al met voorspellend onderhoud bezig. Eigenaar/directeur Hans van der Ende vertelt: “We begonnen destijds een paspoort voor al ons equipment aan te leggen. We maakten datasheets/blauwdrukken van kleppen en afsluiters en voegden onderhoudsgegevens aan deze informatie toe. Zo konden we bijhouden wat er gebeurde en hierop anticiperen.” 

VALVKEEP/VALVEAWARE

Wat toen nog op papier werd bijgehouden, zit nu in slimme software. “We werken met de systemen ValvKeep/ValveAware. Zowel wij als de klant kunnen hierin per onderdeel alle technische gegevens, revisiehistorie en prestaties bijhouden en monitoren.” Theo van der Ende, de broer van Hans en de technische duizendpoot in het bedrijf, vult aan: “Iedere klep heeft een eigen vingerafdruk en deze brengen we door middel van smart positioners in beeld, onder andere de frictie en prestaties van pakkingen & membraan. Daar komt een rapportage uit voort. De klant krijgt hiermee een advies wat er met de kleppen aan de hand kan zijn, zodat deze de juiste keuze kan maken qua onderhoudsstrategie.”

VOORAFGAAND AAN PREDICTIVE MAINTENANCE

Dankzij deze vorm van predictive maintenance kun je storingen verhelpen voordat ze ontstaan en flink op onderhoudskosten besparen. Maar predictive maintenance begint eigenlijk nog veel eerder, legt Hans van der Ende uit: “Op voorhand, bij een nieuwbouw of uitbreiding, moet je al voorspellingen doen in onderhoud. Zo kan de ene klep duurder in aanschaf zijn dan de andere, maar je later veel geld en ellende besparen doordat onderdelen langer meegaan.”

SLIMME KEUZES

“En zo werkt het ook met de inrichtingskeuzes voor je proces”, gaat Theo van der Ende verder. “Bij cruciale kleppen adviseren we bijvoorbeeld om een bypass te installeren. Dat zorgt wel voor extra investeringskosten, maar als er één keer een storing is, heb je die kosten er al uit. Zo denken we in alles met de klant mee. Bij revisie zullen we bijvoorbeeld ook nooit klakkeloos reviseren, maar altijd kijken of er een achterliggend probleem is dat opgelost kan worden zodat storingen minder vaak voorkomen en revisie minder vaak nodig is.”

KWALITEIT, NIET KWANTITEIT

Een leek zou zeggen: geen al te beste business case voor een revisiespecialist. Daar reageert Hans van der Ende graag op. “Een klant is niet geïnteresseerd in een revisie, een klant is geïnteresseerd in een soepel proces en daar is bij ons alles op gericht. Iedereen binnen ons bedrijf, wij en ook onze monteurs, weet welke belangen er voor de klant spelen en is volledig gefocust op de best mogelijke oplossing. Regelmatig helpen we klanten honderdduizenden euro’s te besparen door minder downtime en onderhoud te realiseren. Dat wordt gezien en gewaardeerd. We zijn niet voor niks het oudste revisiebedrijf van Nederland. Onze rijkdom zit niet in onze omzet, maar in langdurige relaties met onze klanten.” 

PROJECTCOÖRDINATIE TURNAROUND

Wat nog niet altijd wordt gezien, is de meerwaarde van kwaliteit in een voortraject, draagt Hans van der Ende aan. “Bij een grote onderhoudsstop worden we soms pas in de uitvoeringsfase aangehaakt. In het voortraject is dan door een aannemer bepaald wat er gereviseerd moet worden en zijn de onderdelen al besteld. Echter, bij deze partijen ontbreekt soms het specialisme in onze specifieke tak van sport. We zijn al regelmatig situaties tegengekomen dat er tienduizenden euro’s aan onbruikbaar materiaal op de plank terechtgekomen is. Dit kan voorkomen worden door ons te betrekken in de projectcoördinatie van je turnaround. Het is ons specialisme.”

BAANBREKENDE INNOVATIE

Van der Ende zet zijn specialisme ook in om innovaties te ontwikkelen. “Op dit moment werken we in samenwerking met TNO aan een baanbrekende innovatie: een emissievrije regelklep. Wist je dat er wereldwijd jaarlijks zo’n 3,6 biljoen kuub gas ontsnapt uit industriële processen, dat dit een waarde heeft van 30 miljard dollar en dat 60 procent van de emissie het gevolg is van lekkende kleppen? Met onze emissievrije regelklep willen we dit probleem in één klap oplossen. We zitten nog volop in de onderzoeksfase, maar we gaan het realiseren!” 

 

GROOTSTE VOORRAAD VAN EUROPA

Van der Ende Valve Services gaat voor kwaliteit en werkt dan ook sec met originele OEM-onderdelen. Het bedrijf is leverancier van diverse A-merken, waaronder Masoneilan & Consolidated. Van deze leveranciers zijn ze zelfs de grootste voorraadhouder in Europa. 

EIGEN VOORRAAD AANHOUDEN

Heb jij voldoende voorraad om een continu soepel proces te waarborgen? Kun je meteen het benodigde equipment van de plank pakken zodra zich een probleem voordoet? Met de hulp van Van der Ende Valve Services is het antwoord: ja."

 

Bron: Europoort Kringen - maart 2023