Van voorbereiden tot vooruitdenken: maximale ontzorging bij complexe turnarounds

Een succesvolle turnaround vraagt om meer dan vakmanschap in de uitvoering. Het begint bij een gedegen voorbereiding, technisch inzicht en het vermogen om risico’s te beheersen. Bij Van der Ende Valve Services combineren we dat met jarenlange ervaring in assetmanagement en het leveren van totaaloplossingen. Zo zorgen we dat zelfs de meest complexe onderhoudsstops soepel én veilig verlopen.

Alles onder één dak

Tijdens een recente turnaround bij een grote klant in de (petro)chemie verzorgden wij het volledige traject: van het verzamelen van alle benodigde informatie tot het reviseren en assembleren van nieuwe kleppen. Elk van de honderden kleppen, veiligheden en afsluiters werd getest, gecoat en voorzien van een compleet dossier met certificaten. Zelfs het transport namen we in eigen beheer. Daardoor konden onderdelen continu in batches worden gereviseerd en op tijd worden teruggeleverd.

"Het grootste deel van het werk zit in de voorbereiding," vertelt Vincent, Manager Projects & Business Development bij Van der Ende Valve Services. "Als je vooraf alle risico’s afdekt, kun je tijdens de uitvoering maximale efficiëntie behalen. Dat is precies waar wij het verschil maken."

Assetmanagement als fundament

Veel bedrijven beschikken niet over volledige of actuele gegevens van hun appendages. Soms zijn kleppen al tientallen jaren oud en ontbreekt cruciale informatie. Wij pakken dit structureel aan met een kleppaspoort: een document met alle relevante technische details. Zo verlopen toekomstige onderhoudsstops sneller, efficiënter en betrouwbaarder.

Ook beoordelen we eerlijk of revisie nog zinvol is. "Je brengt een oude auto ook niet eindeloos naar de garage. Soms is vervangen gewoon de beste keuze – technisch én financieel," aldus Vincent.

Standaardiseren voor de lange termijn

Extra waarde creëren doen we ook door het standaardiseren van kleppen. Waar mogelijk hanteren we dezelfde typen en modellen. Dit maakt het beheer overzichtelijker, onderhoud voorspelbaarder en onderdelen sneller beschikbaar.

Dit vooruitdenken zit in ons systeem. Zo besloten we tijdens de vorige stop in 2021 al dat bepaalde veiligheden in 2025 vervangen moesten worden. De onderdelen konden ruim op tijd besteld worden, waardoor onnodige stilstand werd voorkomen.

Samen voor een betrouwbaar proces

Vincent werkt inmiddels bijna 25 jaar bij Van der Ende Valve Services en kent de klant door en door. "Je kunt intussen met elkaar lezen en schrijven. Dat biedt mogelijkheden om iedere keer weer iets nieuws te bedenken om extra waarde te leveren. Doe mij maar het complexe, lange termijn werk, dat vind ik het leukst."

Kort gezegd draait een turnaround voor ons niet alleen om het uitvoeren van werkzaamheden, maar om het creëren van een sterke, betrouwbare basis voor de toekomst. Vincent: "Voor mij is een project geslaagd als we het proces van de klant nóg betrouwbaarder hebben gemaakt."